Det nye Høyre-ledede flertallet på fylket har begått en politisk brøler av dimensjoner når de fjernet gratis ferje. I Høyres første budsjett tok de nemlig midlene fra staten som skulle gå til kompensasjon for tapte billettinntekter, og brukte dem for å saldere andre budsjettposter. Dette går i vår kommune særlig utover Vassøy, og øyene i Finnøy-sambandet, hvor både antall passasjerer og bilister har doblet seg siden tiltaket ble igangsatt. Arbeiderpartiet savner et større engasjement fra Stavangers ordfører i saken, og fremfor alt gjennomslagskraft.

Høyre styrer byen, fylket, og samferdselsutvalget. Det er ingen igjen å skylde på. Det hindrer ikke Høyre fra å gjøre et forsøk, ved å rette skytset mot et nytt inntektssystem for kommunene, selv om Høyre legger akkurat det samme inntektssystemet til grunn. Ikke nok med det: Hadde Høyres alternative budsjett nasjonalt fått flertall, ville et foreslått kraftig kutt til landets fylkeskommuner for Rogalands del utgjort hele 84 millioner, eller nær fem ganger så mye fylket får fra staten for gratis ferje. Partiet bør gjøre hva det historisk så ofte selv har formanet for enkeltindividet: Ta ansvar for egne handlinger.

I forrige bystyre i Stavanger tok Arbeiderpartiet saken formelt opp med ordfører, da vi savnet et synlig engasjement fra politisk ledelse. Det skal sies at ordfører i mellomtiden stilte opp på et folkemøte i Finnøy, hvor hun lovet å gjøre det hun kunne for å påvirke partifellene i fylket. I bystyret svarte ordføreren at hun har «anmodet politisk ledelse i fylkeskommunen om å finne en alternativ saldering på kuttene som kommer fra staten».

Men hva har effekten av denne kontakten vært? Tankene føres hen til tittelen på en middelmådig amerikansk actionfilm fra 80-tallet: «Less Than Zero.» Mindre enn intet. Her er hun for øvrig ikke alene: Flere bystyrerepresentanter fra Stavanger sitter også på fylkestinget, som Leif Arne Moi Nilsen og Tor Bernhard Harestad. Tross FrPs mantra om at betaling på ferjer er som bompenger på fjorden, stemte partiet lydig med når fylkestinget den 13. desember gjeninnførte betaling på ferjene. Det samme gjorde KrFs Anne Kristin Bruns, til tross for enorm motstand fra partiets grunnfjell. En tidligere Finnøy-ordfører spår nå en «eksodus» fra partiet som konsekvens.

Men som Stavangers ordfører faller det et særlig ansvar på Knutsen Hegdal på å være like tydelig som blant annet ordførerne på Kvitsøy og Utsira har vært. I Stavanger er det nemlig grendelagene som til nå har vært klarest på hva Ap og Sp-regjeringens vedtak om gratis ferje har betydd for dem: De kaller det i et nylig brev «det mest verdifulle håndslaget som er blitt gitt til norske lokalsamfunn uten fastlandsforbindelse noensinne.»

I opposisjon var Knutsen Hegdal svært opptatt av næringslivets kår, og ville blant annet vurdere Finnøy som et selvstendig nærings- og distriktsområde. Når grendelagene og Sjernarøy og Ombo vekst uttaler at tiltaket «har gitt gevinst i hele næringslivet som langt overstiger alle eventuelle merkostnader gjennom økt verdiskaping» og «øker etablerings- og investeringslysten blant næringsdrivende», er det både oppsiktsvekkende og svært beklagelig at Stavangers ordfører har hatt «less than zero» gjennomslag i eget parti så langt når det gjelder å stoppe Høyres fjerning av gratis ferje. Arbeiderpartiet imøteser en langt tydeligere tale inn mot sine partifeller i 2024 enn i 2023.

Dag Mossige, gruppeleder, Stavanger Arbeiderparti

Birger Hetland, gruppeleder, Stavanger Senterparti