Rødne, pilgrimsgarden og Sokn Camping skal skape gode minner

Fem bedrifter ble valgt ut til å teste nye løsninger i øyriket sommeren 2021, blant de er Rødne, Sokn Camping og Utstein Pilgrimsgard.

Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over ett år gammel
Rødne er plukka ut til å skapa gode sommarminner i øyane. Her er "Rygerelektra" under jomfruturen i fjor sommar.

STAVANGER:

Stiftelsen Utstein pilegrimsgard: Fysisk og digital tursti på Utstein

Stiftelsen Utstein pilegrimsgard skal teste fysiske pilegrimsstasjoner og en digital plattform som guider deg gjennom kulturlandskap og historie på Utstein. I løpet av testperioden ønsker de også å teste aktiviteter og arrangement for utvalgte målgrupper.

Sokn camping: Smartskilt

Sokn camping skal utvikle og teste et smartskilt som gjør campingopplevelsen bedre. Skiltet er en del av en selvbetjeningsløsning der gjester kan forhåndsreservere plass på campingen. Løsningen lar også gjestene holde av plassen, som senker terskelen for å utforske mer av øyriket uten å miste plassen sin på campingen.

Rødne trafikk: 9 dagsturer til 28 øyer i øyriket

Rødne skal teste ut et konsept som består av en turkalender til totalt 28 ulike øyer i øyriket. Øyene skal så utforskes med sykkel eller til fots av de reisende. En viktig del av testen blir å knytte til seg samarbeidspartnere som kan bidra til autentiske og gode opplevelser for de som reiser.

Gladmat: Gladmattur til øyriket

Sammen med GuideCompaniet og flere underleverandører skal Gladmat teste ut et konsept som skal gi publikum kunnskap om, og kjennskap til Stavangers matnæring. Konseptet er en videreføring av Gladmatløypene som ble gjennomført under Gladmaten 2020. En Gladmattur tar med seg publikum på en reise fra Stavanger sentrum til Mosterøy og Finnøy. Her får de besøke lokale produsenter, lære mer om matproduksjonen og spise god lokal mat.

Foto: Tord Paulsen

 

Utviklerne: App som lar besøkende oppdage nye sider av øyriket

Utviklerne skal teste Vju, et konsept som baserer seg på brukergenerert innhold. Tanken er at innbyggerne i øyriket inviteres til å fortelle om ukjente perler, eller spennende steder å besøke. Dette kan være historier, hilsener, opplevelser eller områder som besøkende kan oppdage i appen. Tilreisende og besøkende kan dermed oppleve nye sider av øyriket de kanskje ikke hadde funnet på egenhånd.

Hva er en kvikktest?

Kvikktest er en prosess der kommunen går ut med en utfordring, og inviterer bedrifter til å teste nye produkter og tjenester som kan være med å løse utfordringen. En kvikktest gjennomføres på seks måneder, og bruker åpen konkurranse, slik at gründere og oppstartsselskaper skal kunne delta. Et mål med å gjennomføre en kvikktest er læring, både for kommunen og bedriftene som deltar.