RENNESØY:– Det har vært litt frem og tilbake med avtaler og avklaringer, men nå er vi i rute igjen, sier byggeleder fra Statens Vegvesen, Tor Skårland til Øyposten.

Skårland opplyser om at han egentlig hadde håpet at veiarbeidet skulle være ferdig til fellesferien.

– Det er klart det er litt trasig, men jeg håper vi får ferdigstilt veien til midten av september.

Skårland kan fortelle at det har vært noen utfordringer under prosjektet, men sier at mesteparten er avklart nå.

– Det er et parti på toppen av heia som ligger med et vann, det vannet må dreneres. Vi er derfor nødt til å bygge veien en halv meter høyere for å få røret under veien, og det må avklares med fylke før noe kan gjøres.

Bilistene er det største problemet

Ifølge de som jobber med å asfaltere og bygge ut veien er det største problemet faktisk litt komisk.

– Til tross for flere skilter om at veien er stengt på grunn av veiarbeid er det fortsatt flere som kjører her, sier lastebilsjåfør og altmuligmann Rolf Kristian Sandve.

OVERRASKET: Rolf Kristian Sandve er overrasket over at så mange velger å trosse skiltene hvor det står at veien er stengt. Han omtaler situasjonen som latterlig. Foto: Jone Bergøy Nedrebø

Sandve er overrasket over at så mange kjører over heia selv om veien er stengt.

– Det er jo nesten litt komisk. En ting er turister som ikke forstår norsk, men når det kommer en sint nordmann kjørene må vi nesten bare begynne å le, sier han og flirer.

Også gravemaskinfører Jan Sigve Haugen har opplevd noe trafikk på anleggsområdet.

INGEN PLANKEKJØRING: Gravemaskinsjåfør Jan Sigve Haugen forteller at arbeidet ikke bare er plankekjøring når de må vike for bussen og bilister. Foto: Jone Bergøy Nedrebø

– Bussen kjører jevnlig forbi her, det gjør jo også noen privatbiler. Det blir aldri skikkelig plankekjøring når vi må drive å flytte oss hele tiden, sier han.

Splitter ny vei til neste år

Frem til nå har arbeidet vært å utvide veien å forsterke kantene, men til neste år er planen at veien skal asfalteres helt ny.

– Til høsten skal vi være ferdig med å forsterke kantene, utvide veien og lappe noen av de dårligste partiene. Men til neste år er det planlagt helt ny asfalt hvis alt går etter planen, sier byggelederen.

Selv om veien skal være ny til neste år forteller byggelederen at arbeidet som gjøres er viktig for at det skal gå smertefritt i fremtiden.

– God drenering er noe av det viktigste arbeidet vi gjør. Får vi drenert skikkelig vil det være til gevinst for oss og bøndene rundt, sier Skårland.

Forstår at folk er lei av å vente

Både lastebilsjåfør Sandve og gravemaskinfører Haugen har forståelse for at folk kanskje er lei av å vente.

– Vi får noen spørsmål i ny og ne om når vi er ferdige med arbeidet. Vi forstår at det kan være irriterende å vente så lenge på en ny vei, men heldigvis virker de fleste fornøyde med at veien blir utbedret, sier de.