– Oppstarten av hydrogendrift på MF «Hydra» er vært svært vellykket. Det fungerer utrolig bra, og vi er overbevist om at flytende hydrogen på skip er en løsning som kan tas i bruk i Norge og resten av verden, sier administrerende direktør Heidi Wolden i Norled i ei pressemelding.

Torsdag ble MF «Hydra» døpt på Hjelmeland ferjekai med sentrale personer i norsk samferdsel på gjestelista.

En ny epoke

MF «Hydra» er starten på en ny epoke i norsk skipsfart. Verdensledende grønn omstilling er innført samtidig som rutetilbudet er levert som planlagt, skriver Norled.

– Statens vegvesen er utrolig stolt over å bidra til at offentlige anskaffelser er blitt et viktig virkemiddel for å utvikle ny teknologi. Erfaringene med MF Hydra viser at dette er mulig, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Torsdag 29. juni ble MF «Hydra» døpt med samferdselsminister, sjøfartsdirektør, vegdirektør og flere samarbeidspartnere til stede.

– Regjeringen har ambisiøse klimaforpliktelser. Da er det en stor glede å få satt i drift verdens første hydrogenferje. Denne ferjen vil bidra til å oppfylle regjeringen sitt løfte i Hurdalsplattforma om å sikre utbygging av infrastruktur for klimavennlige skip, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Mot null utslipp

MF «Hydra» markerer et skritt i retning nullutslipp, både for ferje og annen industri, i Norge og resten av verden, skriver Norled.

I 2015 sjøsatte Norled verdens første batteriferje med propelldrift, MF Ampere. I dag er det rundt 70 elektriske ferjer i drift i landet.

– Det er viktig for oss å være helt i front når det kommer til teknologiutvikling. Å satse på innovasjon, bærekraft og samarbeid for å utvikle nye løsninger er vår måte å ta samfunnsansvar på, sier Heidi Wolden i Norled.

Da arbeidet med MF Hydra startet manglet teknologi og regelverk fra klasseselskap og Sjøfartsdirektoratet. Nå er dette på plass, slik at andre aktører i Norge kan benytte regelverket.