Elevane i klasse 10 c ved Rennesøy skule er mellom dei som har mist kantinetilbodet.

Året er 2050. Vi skal på telttur til Rennesøy. Mye har skjedd her siden 2019. Alt startet da vi slo oss sammen med Stavanger. Den første store endringen var at bussene gikk flere ganger i timen. Etterhvert begynte de å kjøre av seg selv og de gikk på vanndamp. Vi tok den selvkjørende bussen fra Stavanger sentrum gjennom den nye glass-tunnelen som går til Rennesøy. Hadde vi kjørt videre og ikke tatt av i rundkjøringen ved Dusavik, hadde vi kommet til Bokn. Grunnen til at tunnelen Rogfast allerede hadde åpnet (2040), var fordi Byfjordtunnelen måtte stenges etter mange problemer.,

Da vi kom ut av tunnelen ble vi sjokkert, det som møtte oss var høye skyskrapere. Da sa Jonas Gaffelberg, ordføreren i Stavanger: “Wow dette ble akkurat slik jeg hadde forestilt meg”. Jonas var leder for det største partiet i Stavanger, Nei til bompenger partiet. Som du da kanskje forstår er det ikke bompenger i Stavanger lenger.

Bussen stoppet ved Østhusvik nasjonalpark, det eneste området der det ikke fantes skyskrapere. Jonas tok på seg BayRan brillene fra Huawei. De gjorde at øynene til Jonas så for seg en skjerm, som ingen andre kunne se. Han gikk inn på appen Fast Tent og trykket på “sett opp 25 manns telt”. På under 5 sekunder sto et telt på størrelse med en villa foran oss. Jeg Eilime og de gamle klassekameratene mine Elise og Karsten var ikke så veldig imponert. Å sette opp et telt på 5 sekunder tok altfor lang tid. Jonas forklarte at dette var på grunn av at 9G'en var dårlig.

Selv om 9G’en var dårlig funket alle lysene på toppen av skyskraperne, det var disse som lyste opp hele Rennesøy. Grunnen til at det ble bygget skyskrapere på Rennesøy, var fordi mange folk flyttet hit. De ville leve i fred og ro, men etterhvert ble det mindre idyll og mer bråk. Spesielt Vikevåg på Rennesøy ble fort en ghetto.

Tilbake til campingen, vi hadde tatt ut gebissene våre og vasket Bay Ran brillene våre og lagt oss. (Grunnen til at alle gikk med gebiss, var fordi på 2030 tallet spiste folk i Norge så mye godteri at de mistet alle tennene. Dette førte også til at alle tannleger måtte flytte til den øde øya Finnøy). Midt på natten ble vi vekket av de 50 cm lange robot-myggene som fløy rundt teltet. Vi måtte ringe til Skadebot Sentralen, de rykket ut for å eliminere uønskede roboter. Etter at myggen hadde blitt fjernet tok vi sovepillene våre og sov til neste morgen.

Da jeg våknet så jeg på mobilen, klokka var 09.54 og datoen var 31. oktober 2019. Men hvem vet? Kanskje det er sånn framtiden vil se ut på Rennesøy i 2050.