-Vanskelig å trekke bastante slutninger av elevundersøkelsen

Elevene trives minst på skolen på Finnøy sammenlignet med resten av kommunen. Ifølge skolesjef Jørn Pedersen er det en enkel forklaring på det.

Jørn Pedersen er skolesjef i Stavanger kommune.
  • Terese Torgersen
Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over to år gammel

FINNØY-RENNESØY:

- 7.klassingene oppgir noe lavere trivsel enn gjennomsnittet for Stavanger samlet og nasjonalt, sier skolesjef Jørn Pedersen i Stavanger kommune.,

- Likevel er det ikke grunnlag for å trekke noen bastant konklusjon fordi antall elever som har besvart undersøkelsen, er i underkant av 30 elever.

Pedersen legger til at tiendeklassingene på Finnøy rapporterer om høy trivsel.

- Elevene skårer svært høyt på elevdemokrati og medvirkning, støtte fra lærerne og støtte hjemmefra, sier han.

- Mens mestring ligger noe under gjennomsnittet for Stavanger samlet. Men, igjen baserer resultatene seg på et begrenset antall elever.

 Sentralskulen på Finnøy .

Obligatorisk undersøkelse

Elevundersøkelsen er obligatorisk for alle elever på 7. og 10. trinn. I Stavanger gjennomfører de fleste skolene den helt ned til 5. trinn. Skolesjefen forteller at de er opptatt av at elevenes stemme skal bli hørt.

- Elevene våre skal både medvirke og ta medansvar i læringsfellesskapet som de skaper sammen med lærerne hver dag, sier han.

- Derfor er elevundersøkelsen viktig, fordi resultatene gir et bilde av hvordan elevene opplever sin egen skolehverdag.

https://www.oyposten.no/2021/05/12/starter-aktivitetsuke-for-barn/

Brukes til drøfting

Han legger til at resultatet ikke må tolkes som absolutte sannheter, men som utgangspunkt for drøfting i personalet og med elevene.

- I løpet av denne prosessen skal elever og lærere sammen finne styrker og utfordringer knyttet til undervisning og læringsmiljø i den enkelte klasse og for hele skolen, sier han.

- Til slutt blir lærere og elever enige om noen tiltak de vil prøve ut på klassenivå, mens elevrådet diskuterer eventuelle tiltak som bør gjelde for hele skolen.

https://www.oyposten.no/2021/04/24/leiar-foreldra-ma-fa-avgjera-skulestad/

Ulike tiltak

I etterkant av undersøkelsen tok skolesjefen kontakt med elevrådet ved alle skolene for å høre hvorfor en del oppgir at de ikke er motivert. Han ba dem også komme med forslag til tiltak som kan øke motivasjonen.

- Elevene på Finnøy sa de ville ha mer varierte arbeidsmåter i løpet av skoledagen. De ville ha mer lek og spill, praktiske fag, gruppearbeid og bruk av skolens nærområder i undervisningen, sier han.

- De er også opptatt av at læringen må være knyttet opp mot hverdagen – at de forstår nytteverdien av de ulike temaene.

https://www.oyposten.no/2021/04/24/barnas-sommer-ogsa-denne-sommeren/

Har små klasser

Han forteller at ved skoler med få elever er det viktig at resultater fra elev- og foreldreundersøkelser, nasjonale prøver og andre kartlegginger tolkes med forsiktighet, fordi resultatene baserer seg på et lite antall elever.

- Finnøy sentralskule har forholdsvis små klasser på hvert trinn, mens oppvekstsentrene kun har en håndfull elever per trinn, sier Pedersen.

- Hvis to elever ved disse skolene skårer svært høyt eller lavt, vil dette gi store utslag på skolens gjennomsnittlige resultater. For skoler med 3 - 4 klasser per trinn, vil tilsvarende skårer kun gi små utslag.

https://www.oyposten.no/2021/04/19/sjernaroy-ombo-og-fogn-kan-mista-5-6-og-7-klassingane/

Publisert: