Mobbeombud Nina Bøhnsdalen.

STAVANGER:

Det var i første møtet etter ferien i utvalet for oppvekst og utdanning at Mette Vabø hadde dette spørsmålet til skuleleiinga i Stavanger:,

«Like før sommerferien var KFU/mobbeombudet og flere av representantene i utvalget i møte

med foresatte fra Finnøy Sentralskule hvor ulike problematiske forhold knyttet til skolemiljø ble,diskutert. I etterkant av dette har undertegnede også blitt kontaktet av ytterlige foresatte som,beskriver lignende saker som de vi fikk høre om på møtet. Det er også kjent at flere elever har,bygget til privat skole. Denne situasjonen er bekymringsverdig. I denne forbindelse har Venstre,følgende spørsmål:

- Hva er status for arbeidet med å forbedre skolemiljøet ved Finnøy Sentralskule?

- Hva er planen med tanke på å forbedre tilgangen på spesialpedagogisk kompetanse på,skolen?,- Hva gjøres for å bedre skole-hjem-samarbeidet på skolen?»

Dette er svaret frå kommunedirektøren:

«De fleste skoler vil år om annet oppleve utfordringer knyttet til klasse- eller skolemiljøet. I noen

tilfeller er disse problemene sammensatte og utfordrende å løse.

Større skoler har en fordel ved at det er mulig å omgruppere uheldige elevkonstellasjoner og

foreta en rekke andre organisatoriske grep. Mindre skoler har ikke har de samme muligheteneblant annet fordi det er få elever på hvert årstrinn og det er færre ansatte.

Det er rektor ved den enkelte skole som har ansvaret for at elevene har et godt læringsmiljø, og

som skal se til at nødvendige tiltak iverksettes dersom elever eller foreldre melder om utfordringer,knyttet til skolemiljøet eller læringsmiljøet i en klasse.

Kommunedirektør Per Kristian Vareide.Rektor kan ta opp problematikk knyttet til skolemiljøet i det tverrfaglige ressursteamet, både for å innhente råd og for å be om bistand. I Stavanger vil skolen kunne få hjelp og veiledning fra PPT eller Lenden skole og ressurssenter.

Utfordringer på et trinn

Finnøy sentralskule hadde forrige skoleår utfordringer knyttet til et klassetrinn. Skolens ledelse

iverksatte flere ulike tiltak for å bedre læringsmiljøet. Likevel valgte en rekke foreldre i løpet av,skoleåret å ta sine barn ut av skolen.

For inneværende skoleår har ledelsen ved skolen lagt strategier for å styrke samarbeidet hjem –

skole og å fremme et positivt læringsmiljø ved skolen.

Deltar på samlinger

I denne prosessen vil skolen blant annet ta i bruk Stavangerstandarden som er Stavanger

kommunes kvalitetsstrategi mellom hjem og skole. Videre vil ledelsen og de ansatte ved Finnøy skole rette spesiell oppmerksomhet på klasseledelse/læringsledelse og aktiv elevmedvirkning.

Skolens ledelse vil både trekke foreldre, elever og ansatte aktivt med i prosessene.

,Skolens ledelse har knyttet til seg mobbeombudet Nina Bøhnsdalen som vil delta på samlinger,både for FAU og skolens ansatte. Oppvekst og utdanning følger opp skolens ledelse med veiledning og støtte i den grad dette er nødvendig og ønskelig.»