MILJØ:
Prosjektet demonstrerer at
teknologien nå er moden for å benytte hydrogen som energibærer.
–
Med et verifisert og testet hydrogenbasert fremdriftssystem tar vi neste steg innen
nullutslippsløsninger på havet. Dette prosjektet er enda et eksempel på at vår
verdensledende norske maritime klynge lykkes når vi går på de mest krevende teknologiske
utfordringene, sier Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen.
Neste steg for den maritime klyngen
Programmet er tredje og siste del av det EU-støttede prosjektet «HySeas» som har pågått siden
2013 for å klargjøre og demonstrere et skalerbart hydrogensystem for skip og ferger. Kongsberg
Gruppen har vært ledende i prosjektet som har hatt med aktører fra Skottland, Danmark,
Frankrike, Tyskland, Sverige og England.
I siste del av prosjektet har Kongsberg Gruppen bygget et fullskala elektrisk fremdriftssystem
basert på hydrogendrevne brenselceller på Ågotnes utenfor Bergen. Systemet tar høyde for
dagens foreløpige regelverk og er designet til å være skalerbart og generisk. Testene så langt har
vist at ytelsen på 0,6 MW uten problemer kan skaleres opp til å dekke behovet til samtlige
fergestrekninger i Norge.
–
Verden ser til Norge for grønne og bærekraftige løsninger på havet. Det Kongsberg Gruppen
sammen med partnere har lykkes med i dette prosjektet er nok et bevis på den internasjonalt
ledende kompetansen som er i den norske maritime klyngen. Nå har vi både kommet et skritt
nærmere løsninger i Norge, og vi har tatt neste steg for at norsk maritim næring kan lykkes med
eksport av hydrogenbasert teknologi og løsninger, sier næringsminister Jan Christian Vestre.
Behov for fullskala piloter
Med den vellykkede testen er det neste steget å ta systemet i bruk om bord på skip og ferger.
Som en del av Hyseas-prosjektet skal Orknøyene ta i bruk løsningen på en 25-minutters
fergestrekning mellom Kirkwall og Shapinsay.
–
Skal vi lykkes med hydrogensatsing i Norge, både for å redusere nasjonale utslipp og skape
nye, grønne og bærekraftige arbeidsplasser, er vi avhengig av at vi kan vise komplette piloter i
full skala. Det innebærer at det neste steget vil være å vise teknologien i operasjon, og da
må infrastrukturen rundt være på plass. På Orknøyene er dette allerede etablert, og neste steg er
ferdigstilling av design og bygging av en hydrogendrevet ferge for operasjon der. I dette skotske
prosjektet har den norske maritime klyngen mulighet til å bidra, samtidig som vi utvikler egne
piloter og prosjekter her i Norge, sier Egil Haugsdal, administrerende direktør i Kongsberg
Maritime.