Katarina Lütcherath er konstituert seksjonssjef for park og natur i Stavanger kommune.

RENNESØY:

- Vi vil vurdere dette i forbindelse med utarbeidelse av årsprogram for 2022, sier Katarina Lütcherath, konstituert seksjonssjef for park og natur i Stavanger kommune.,

I sommer søkte Kjetil Andre Tjøstheim (19) kommunen om lov til å lage en motocrossbane på Rennesøy.

– Det er flere som har prøvd å få til dette de siste årene uten at det har skjedd noe. Nå håper jeg at det blir noe av, sa han til Øyposten i januar.

– Vi er en god gjeng som ofte er ute og kjører sammen. Det er mange som liker å skru på motorsykler her ute, sier Tjøstheim.

Når Kjetil Andre Tjøstheim ikke er på jobb i Nordsjøen bruker han fritiden på å skru på sykkelen sin.

Mangler bane

Motocross er en sport der en kjører med crossykkel på egne baner enten jord, sand eller lignende underlag.

I Norge er det bare tillatt å kjøre med disse syklene på spesielt godkjente områder. Den nærmeste banen til Rennesøy er på Sola.

– Det synes vi er altfor langt. Nå håper jeg og mange andre at kommunen sier ja til å lage en her, sier han.

- Jeg vet om flere som kunne tenke seg å starte opp med dette, men som har valgt å ikke gjøre det fordi det ikke finnes bane i nærheten.

https://www.oyposten.no/2021/01/24/det-er-flere-som-har-provd-a-fa-dette-til/

Må se på økonomien

Lütcherath forteller at årsprogrammet for 2021 var allerede satt da de fikk søknaden fra Tjøstheim og at det derfor ikke var mulig å få det inn i planen for dette året.

- Årsprogrammet for arbeid i 2020 ble vedtatt av Utvalg for miljø og utbygging onsdag 10.03.2021, sier hun.

- Arbeidet med selve programmet starter på senhøsten, hvor vi går gjennom innkomne forslag og ønsker, og ser hva vi klarer å prioritere innenfor de gitte økonomiske rammer.

Nå håper de kommunen sier ja til å bygge en bane der de kan kjøre rundt med disse syklene.

Tar avgjørelse i høst

Til høsten skal de igjen sette seg ned og vurdere alle forslagene som har kommet inn, og bestemme hvilke som skal settes i gang neste år.

- Det kommer blant annet an på kostnader og tilgang til egnede arealer. Slik det ser ut så er omfanget av en crossbane av den størrelsesorden at det må utarbeides et forprosjekt først, og deretter en prosjektering av selve banen, sier hun.

Her kan du lese hele saken om Kjetil Andre Tjøstheim.