Bjarne Kvadsheim (t.v.) saman med partifellene Birger W. Hetland og Dagny Sunnanå Hausken.

I interpellasjonen skriv Hetland at:,

"Ordføreren har i nyttårshilsener kalt de nye kommunedelene i Stavanger for et «fantastisk øyrike».  I forhold til natur og beliggenhet er det riktig.

Men det spørs hvor riktig det er når en ser på folketallsutviklingen, spesielt i de nordre øyene i kommunedelen Finnøy.

Her er det en reduksjon på mellom 20 og 30 prosent sett i et førtiårsperspektiv. Da Finnøya og Sør-Talgje fikk vegsamband med Finnøytunnelen i 2009, blei det en kraftig vekst i folketallet der, Finnøya har pluss på over 20 prosent, Sør-Talgje på over 50 prosent siden åpningen.

Derfor har videre utbygging av vegsamband vært høyt prioritert i tidligere Finnøy kommune. Politisk har mange sett på dette som den viktigste saken for å utvikle heile den gamle kommunen.  Prosjektet er kalt Øyfast, og skal knytte alle de andre øyene i den gamle kommunen sammen med tunneler og bruer.  Dette prosjektet er en hovedsak i gjeldende kommuneplan for Finnøy kommunedel, både i samfunns- og arealdel.

Det er i et moderne samfunn store utfordringer med å være avstengt fra storsamfunnet i store deler av døgnet.  Ferjedrift vil uansett hvor godt tilbudet er, føre til stengt veg mesteparten av døgnet.

For lokalt næringsliv gir dette ekstra kostnader i ventetid.

Timene løper når innleide fagarbeidere, transportører o.l. står på ferjekaiene.

Mulighetene for arbeidspendling ut av området vil og være begrenset.

Prosjektet Øyfast støtter seg på 2 ekspert rapporter.  Finnøy kommune fikk utarbeidet en av IRIS. Senere har Norconsult levert en rapport finansiert gjennom midler fra kommunaldepartementet i forbindelse med kommunesammenslåingen.

Begge konkluderer med at Øyfast er mulig både fysisk og økonomisk under gitte forutsetninger. Den viktigste finansieringskilden er ferjeavløsningsmidler, som nå også blir prisjustert.

Etter at siste rapport var lagt fram, har ferjesambandet i området vært på anbud.  Det nye anbudet har en kostnad på 766 mill kr for 8 års drift med 2 ferjer.  Det er en økning på rundt 80 prosent fra forrige runde.

Og det er uten at ny, utslippsnøytral teknologi er tatt i bruk.  På sambandet over Jøsenfjorden, som også går innom Ombo (i Stavanger), er kostnaden for 2 ferjer med utlippsnøytral teknologi omtrent dobbel så høy.

Med dette som bakgrunn, må det være mer fornuftig å nytte muligheten som ligger mot å jobbe for et ferjefritt Stavanger.

Forslag til vedtak:

Kommunestyret stiller seg bak nødvendig utredning av prosjektet med samfunnsøkonomiske og klima- og miljømessige konsekvenser av Øyfast med mål om realisering.

Kommunestyret ber også fylkeskommunen se på regional og statlig finansiering.,På bakgrunn av dette ber kommunestyret ordfører og varaordfører om påtrykk mot fylkeskommunen for realisering av Øyfast. "

Mvh Birger W Hetland