"Fjordfart" blir sett inn i ruta etter grunnstøytinga.

I alt mitt arbeid med og for hurtigbåter i Ryfylke, har målet vært å gi så mange passasjerer som mulig et godt og rasjonelt transporttilbud. Dette krever at rutene er rasjonelt lagt opp der en forsøker å anløpe kaier som ligger rasjonelt til i forhold til ruteløpet, men også at det må være et visst passasjergrunnlag. Det er samtidig viktig å gi særlig øyer som ikke har andre muligheter enn båt til å komme til fastlandet et minimumstilbud, selv om det er svært lite trafikkgrunnlag. Det har da vært viktig å kjenne demografien i Ryfylke.,

Jeg får av og til høre og lese at en ikke kan forstå hvorfor noen ruter har anløp av både Helgøy og Nesheim i Sjernarøy. Det blir sagt at de mener hurtigbåtene ikke skal anløpe 2 steder innenfor områder som har vei imellom. Jeg må da få spørre: Hvilke kriterier legges da til grunn for at ingen overfor meg har kritisert at hurtigbåter anløper andre steder der det er omtrent samme eller kortere avstander mellom kaiene, enn ovennevnte eksempel.

Tomas Nesheim. Foto: FOTO: Rune Nedrebø

Avstanden mellom Helgøy kai og Nesheim kai er 12,7 km. Midtpunktet mellom disse kaiene er et par hundre meter forbi krysset til Eik kai i retning Helgøy. Dvs at alle som bor nord og øst for dette punktet har kortere vei til Nesheim kai enn til Helgøy kai. Dette gjør at omtrent 2/3 av både fastbeboende og hyttebeboere i Sjernarøy har kortere vei til Nesheim kai enn til Helgøy kai. Nesheim ligger også mer i rutelinja for stamrutene til indre Ryfylke enn Helgøy. Det blir sagt at båten vil spare tid på å sløyfe Nesheim i Saudaruta. De fleste av denne rutas turer går også via Halsnøy og Eidssund. Dersom denne båten da hadde gått direkte til Nesheim, eventuelt anløp også av Nord-Hidle dersom passasjerer dit, ville den spare ca. 5 minutter dersom den fikk sløyfe Helgøy. Uten anløp av Nord-Hidle ville innspart tid vært ca. 7 minutter. Innspart tid for å ikke anløpe Nesheim på vei mot Nedstrand, er ca. 2 minutter. Dvs at Sjernarøyene fortsatt ville ha anløp, men spart minst 5 miutter rutetid for båten dersom en sløyfer Helgøy, og 2/3 ville ha kortere vei hjem. De som bor nærmest Helgøy kai ville også ha alternativ mulighet for å ta ferje mellom Judaberg til Helgøy.

Skal en jakte på minutter og kreve at folk kan komme seg selv til hurtigbåtkaien inntil f.eks. omkring 15 km, vil det da være mest naturlig å legge ned anløp av de kaiene der en sparer mest tid: Her er noen eksempler på hva en tjener på å ikke anløpe kaien som står først og i stedet anløpe kaien i parentes, med oppgitt avstand mellom de to kaiene:

Helgøy (Nesheim 12,7 km) – Innspart seilingstid ca 5-7 min

Talgje (Judaberg 14,9 km) – Innspart seilingstid ca. 2-4 min

Sandanger (Fister 11,9 km) – innspart seilingstid ca. 3-4 min

Hjelmeland (Fister 10,1 km) – innspart seilingstid ca. 13-15 min

Skipavik (Eidsund 12,7 km) – innspart seilingstid ca. 15 – 30 min avhengig av rute)

Alle tider ovenfor vil gjelde en vei, og vil være det doble på en tur/retur.

Det kan hende det også finnes andre kaier som ligger innenfor «rasjoneringsfolkets» avstander og kan vurderes. Men hva sitter en igjen med: Dårligere passasjertilbud i det meste av Ryfylke for at de som har kort vei til hurtigbåtkaien skal komme enda fortere frem. Ikke mye igjen av det som landsbygda er kjent for: «Alle for en». Reinspikka egoisme er et bedre uttrykk for ønske om å gjøre tilbudet verre for mange for å oppnå bedring for seg selv.

Judaberg 25. februar 2021

Tomas Nesheim