Av Simen Ingemundsen

RENNESØY: Lilleheim har en mangeårig tilknytning til Afrika, hans foreldre var nemlig misjonærer i Tanzania, øst i Afrika.

Der bodde Lilleheim i 12 år, og fikk et særdeles godt inntrykk av det eksotiske landet.

- Jeg begynte så å studere reiseliv, og jobbet i SAS i noen år, men fant ingen arbeidsplass med fokus på Afrika. Det var da jeg bestemte meg for å starte selv.

For Lilleheim gikk det å starte for seg selv over all forventning. Før pandemien hadde Lilleheim sitt firma 600 reisende og omsatte for 23 millioner årlig.

Skreddersydd

Skreddersydde turer til eksotiske reisemål er blant David Lilleheims tilbud. Foto: Privat

I likhet med andre bedrifter har pandemien skapt et tomrom, og firmaet til Lilleheim gikk fra tre ansatte før pandemien, til jobb for han og kona etter pandemien.

- Viktigste for oss er å tilby gode reiser til våre kunder, samt en trygg arbeidsplass for meg og kona.

Når noen bestiller tur til land som Tanzania, Kenya, Sør-Afrika og Oman i Midtøsten er det ikke kunder som tenker Chartertur.

Lilleheim har som fokus og danne et kundeforhold der samtaler er viktige når det kommer til å skreddersy turer for dem.

Populært med safari

For etter 13 år i reiselivsbransjen har Lilleheim opparbeidet seg et stort nettverk og kan tilby litt andre utflukter enn andre reisefirma kan.

- Safari er populært, men også historiske reisemål. En av utfluktene vi tilbyr er "I Mandela sine fotspor", hvor fangevokteren til Mandela tar dem med på tur.

Lilleheim legger ikke skjul på at det er et komplisert land, og er glad for de 260 som har brukt reiseselskapet hans IWannaGo siden mars i år.

- Før sendte jeg ut på tilbud, etter pandemien har kundeforhold blitt viktigere enn noe annet. Vi skaper et opplegg der nesten alt er inkludert og på den måten får vi gode tilbakemelding og det varmer mer enn noe annet, avslutter Lilleheim.