Leserbrev: El-hurtigbåt sluker strøm som et stort gartneri

En ladestasjon for hurtiglading av en hurtigbåt vil kreve alene minst like mye strøm som dagens større gartnerier på Finnøy. En elektrisk hurtigbåt Stavanger-Sauda vil fordre en batteripakke på 40 tonn, skriver Tomas Nesheim i dette innlegget til Øyposten.

Lauvnes gartneri lyser opp kveldshimmelen. (Foto: Rune Nedrebø)
Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over tre år gammel

Myndighetene vil elektrifisere hurtigbåtene i Ryfylke ved neste anbudsrunde for å spare miljøet for CO2-utslipp og Nox-forurensing. Samtidig foreslår de å sette inn mindre båter. Dette sier meg at de samme myndigheten ikke evner å ha 2 tanker i hodet på en gang. Dette fordi elektrifisering betyr betydelig tyngre båter pga. veldig store batteripakker, eller så må de ha hurtigladere nærmest på hver kai.,

Et lite eksempel: En hurtigbåt på f.eks. Helgøyglimt sin størrelse tar ca 100 passasjerer. Den er utstyrt med 2 dieselmotorer med tilhørende gir som veier til sammen ca. 4 tonn. I tillegg har den bunkers som med full tank veier ca. 3 tonn. Det vil si at når denne båten er fullastet av passasjerer og maskineri skal båten bære ca. 15 tonn + egenvekten i skroget. Skal denne båten kunne gå en tur fra Stavanger til Sauda, krever dette en batteripakke på ca. 40 tonn dersom den ikke skal lade underveis. Men hvor skal den lade? I dag er det ikke kapasitet i el-kablene til gamle Finnøy kommune til mer strøm og energi begynner nå å bli en brems for videre bedriftsutvikling i gamle Finnøy kommune. Slik jeg har forstått utbygningsplanene for mer energi til vårt område, er ikke dette på plass før om 8 – 10 år. En ladestasjon for hurtiglading av en hurtigbåt vil kreve alene minst like mye strøm som dagens større gartnerier på Finnøy.

Det er da jeg spør om realismen i dagdrømmeriet og fullelektriske hurtigbåter (som i grunnen ikke kommer til å ha stort større toppfart enn Fjorddrott hadde da den var ny i 1937). Hurtigbåter med elektrisk energikilde vil med dagens batteriteknologi måtte bli på størrelse med Rygerelektra for å bære med seg nødvendig energi. Samtidig må det investeres i nye energiforsyning og ladestasjoner i flere 100-millioners klassen. Og redusert fart betyr at seilingstiden mellom Stavanger og Sauda vil øke med bortimot en time. Fremskritt? Kostnadene til elektrifisering av hurtigbåtrutene i Ryfylke kan drifte fylkeskommunens kostnader til fortsatt drift i veldig mange år fremover.

Moderne båtmotorer som oppfyller IMO kravene til Tier III reduserer NOx-utslippene (partikkelutslipp) med mer enn 70%, og CO2-utslippene reduseres med opptil 90 % dersom en bruker HVO-diesel (biodiesel).

Det er ikke hurtigbåtene i Ryfylke som drar opp forurensingen pr transportert personkilometer, men slik myndighetene nå synes å mene er det Ryfylkes befolkning som må ta den absolutt største belastningen og som ligger an til å måtte ta den største reduksjonen av et kollektivt tilbud også, samtidig som Stavangers nærområder får bedre og bedre tilbud

Hvor blir det av fagre «bryllupsløfter» om å satse på Stavangers beilere? Var det bare medgiften i form av store inntekter fra havbruk og landbruk, samt store arealer å fordele byens luftforurensning på, slik at gjennomsnittet ble lavt nok, som var drivkraften? Det er mange som nå snakker om brutte ekteskapsløfter og grunnlag for skilsmisse nå.

Thomas Nesheim

Publisert: