Finnøy Betong vil ha rom for å vokse

SK Langeland AS har på oppdrag fra Finnøy Betong AS utarbeidet forslag til reguleringsplan for næringsområdet på Flesjå.

|
  • Edd Meby
Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over fire år gammel

Formålet med planen er å regulere det eksisterende industriområde, samt et jordbruksområde (LNF) på ca. 5,5 daa sør/vest for dagens virksomhet til næring/industri. Planen er nå sendt til Finnøy kommune. SK Langeland skriv i sitt forslag til reguleringsplan:,

«Dette skal sikre areal til nok lagerplass, samt gi mulighet for en dobling i produksjon i forhold til dagens tillatelser. I tillegg er den resterende del av eiendom 13/8 samt 13/16 som i dag er LNF, med i planområdet og regulert til LNF. Dette fordi det ble søkt dispensasjon om erstatningsbolig for dagens våningshus på eiendom 13/8, denne ble avslått med begrunnelse om at dette heller måtte avklares i pågående planprosess.

I planen legges det til rette for næringsbebyggelse tilknyttet virksomheten Finnøy Betong med % BRA=90%, inkludert i dette er parkering og lager. Det er gitt bestemmelse om maks produksjon på 40000 m3, en dobling i forhold til dagens situasjon. Det er produksjon som vil være bestemmende for antall ansatte og trafikkøkning.

Det er i tillegg til dagens bebyggelse planlagt ny produksjonshall og nytt lager i den retning produksjonslinjen går – mot nord, på eiendom 15/5 - dette er helt avgjørende for å sikre en rasjonell drift. Kort avstand fra produksjon til lager sikrer minimalt med kjøring på industriområdet, noe som også vil redusere støy.

For å sikre at tiltaket skal gi minst mulig fjernvirkning og være best mulig dempet i landskapet, er også utvidelse i dette området det beste valget. Terrenget her på det laveste i planområdet, og utvidelsen skal ligge på samme nivå som dagens produksjonshall på ca. kote 19. Planen har noe negative virkninger for trafikkforhold og støy, da spesielt for 3 bolighus langs privat Flesjåvegen. Planen sikrer likevel at trafikk og støyforhold er ihht Starens sine retningslinjer, både med hensyn til trafikkmengde for denne type veg og for statens sine retningslinjer for støy.

Planforslaget (med dobling i produksjon) har noe negative virkninger for trafikk og støy, da i hovedsak for 3 boliger nord for Finnøy Betong i forhold til dagens situasjon.

Ved produksjon som tillatt i planen er det økning i trafikkmengde som gir mer støy, Ikke selve produksjonen. Produksjonslokaler skal være innebygget og ikke generere støy. Trafikkøkningen er begrenset, og ÅDT er under SVV krav for vegstandard både for Flesjåvegen og tilgrensende fylkesveger.

I reguleringsplanen beskriver SK Langeland en rekke innspill, og kommenterer disse. Her er noen av dem:

Uttale fra Fylkesmannen:

Vesentlig utvidelse er i konflikt med nasjonale interesser knyttet til landbruk. Behov for utvidelse må dokumenteres, og arealbehovet må begrenses til det aktuelle behovet bedriften har i nær framtid. Uheldig med regulerte boliger tett opp mot industriområdet.

Kommentar fra Finnøy Betong:

Utvidelsen av industriområdet er meget begrenset på 5,5 daa, i den retning produksjonslinjen går. Det er allerede i dag behov for arealet som lagringsplass.

Samtidig tilbakeføres et område helt i sørvest som i dag er industri, til LNF. Årsaken til dette er at dette området ligger på en høyde ca. 10 m høyere enn resten av industriområdet. Området kan derfor ikke inngå i en rasjonell drift, samtidig som industribebyggelse her ville vært svært synlig og estetisk dårlig. I dette området er det planlagt erstatningsbolig (for kårboligen som nå står i industriområdet, og som planlegges revet), stall og ridebane. Det inngår ikke ny boligbebyggelse i planområdet utover dette. I støyberegningene viser det at planlagt plassering for erstatningsbolig er utenfor støysone, og det vil heller ikke medgå jordbruksjord til dette

Uttale fra Rogaland fylkeskommune:

Fylkesrådmannen viser til gjeldende kommuneplan, hvor området er regulert til omsynssone landbruk. Videre arbeid bør utrede planens konsekvens for landbruk i området, og eventuelt avbøtende tiltak (arealerstatning). Fylkesrådmannen har ellers ingen merknader til planvarselet, men kommer med flere innspill til videre arbeid:

  • Regionalplanen peker på at virksomheter med lav arbeids- og besøkstetthet bør være nær hovedveinettet. Videre planlegging bør vise hvordan trafikken til/fra næringsområdet kan gjennomføres trygt og effektivt (også for tung transport).
  • Området er regulert til omsynssone landbruk. Ved omdisponering av landbruksarealer skal arealbeslag oppgis, fordelt på; fulldyrka mark, overflatedyrka/gjødsla beite, produktiv skog og dyrkbart areal.
  • I videre planarbeid bør vegdirektoratets retningslinjer for vei og gateutforming legges til grunn for utforming. Planen bør beskrive hvordan trafikksikkerhet er tilstrekkelig ivaretatt, for alle deler av planområdet.
  • Planen bør vise om og hvordan utbyggingstiltak påvirkes av registrerte fareområder (marin leire og radon).
  • Gjennom planarbeidet bør støy fra næring/industri, veitrafikk og skytebane etc. kartlegges, og eventuelt bøtende tiltak beskrives.
  • Barn og unges interesser bør integreres i planen, herunder grøntareal, lekeplass, aktivitetsområde og hvor lang strekningen er mellom utbyggingsområdet og nærmeste skole.

Kommentar fra Finnøy Betong:

KU for landbruk er gjort etter SVV håndbok V712. Konsekvensene for landbruk er noe negativ -1. Ved å innføre tiltak, der matjord ivaretas og reetableres på nytt område, vurderes konsekvensene for landbruket å være nøytrale.

I Regionalplan for samordna arealbruk og transport i Ryfylke 2017-2030 sine retningslinjer står det i 15 c at «Verksemder med lav arbeids-og besøkstettleik bør vera nær hovudvegnettet og kan ha lågare arealutnytting og lågare gang- /sykkeltilgjengelegheit». Det står også - retningslinje 16- «Arealregnskap og arealutnytting i næringsområde a. Ved revisjon av kommuneplanens arealdel, bør potensialet for næringsbygging i godkjende byggeområde bli gjennomgått, inkludert potensialet for fortetting og omforming. Kommunane bør vurdera å ta ut område som ligg ugunstig til med tanke på transport.»

Finnøy Betong er en bedrift med lav arealutnytting. Industriområdet ligger nærme fv. 601 og fv. 602 som har funksjonell vegklasse 5, dvs en lokal samleveg som fører til hovedvegnettet (vegklasse 5 - lokale samleveger som binder sammen bygder og grender eller gir hovedatkomst til bygd eller grend. Disse vegene kan typisk være forbindelse til industriområder. Vegen har typisk en samlefunksjon for trafikk til hovedveger).

Denne vegen kjøres på ca. 1 km før den knyttes på fv. 519 som har vegklasse 3 (Veger med regional vegfunksjon, overordnet/regional betydning. Har relativt mye trafikk og er viktige veger for næringslivet. Sammen med riksvegene utgjør disse et overordnet transportnett). Planområdet ligger nærme hovedvegnettet og veger som ut fra sin vegklasse også skal tjene industriområder.

Det er i planbeskrivelsen vurdert at kapasitet og vegstandard til veger i planområdet og influensområdet (fv. 601 og fv. 602) er tilfredsstillende og ihht SVV sine krav og har kapasitet til å ta imot trafikken fra Finnøy Betong. I retningslinjen står det også at det i forbindelse med revidering av kommuneplan bør det det ses på mulighet for fortetting for bedrifter med byggetillatelse. Når en etablert bedrift når regulerer området, er det viktig i sikre mulighet for utvidelse. Trafikksikkerhet er vurdert i planen. Det foreligger støymålinger for dagens situasjon fra planområdet, disse er brukt i planarbeidet.

Uttale fra Statens vegvesen:

Tema som må inngå i konsekvensutgreiinga er trafikktryggleik, trafikk og type kjøretøy frå området, konsekvensane for fylkesveg 601 og 602 og eventuelle behov for vegutbetringar. Det må også greias ut om korleis gåande og syklande skal tas hand om.

Kommentar fra Finnøy Betong:

Merknader fra SVV er medtatt i planarbeidet. Trafikksikkerhet og trafikk fra området og konsekvenser for fv. 601 og fv. 602 er vurdert. Bestemmelser og krav til plankart er innarbeidet i planen

Uttale fra Bjarte Vestbø, Jan Evan Vestbø og Lourdis Vestbø:,

Innlemming av privat veg, Flesjåveien 602 i reguleringsplanen fører til ukontrollert og ubegrensa tungtrafikk, støy og støvplager for bolighus i området og problemer for drift av landbruksområdet i området (NLF)., Utvidelse av industriområdet med 10 mål som i dag er verna LNF område.

Dette er imot tidligere uttalelser fra fylkesmannen som mente at slik industri burde legges i eget næringsområde. Utbygging av Finnøy Betong er stikk i strid med lover og regler som myndighetene har satt for å ta vare på verdifull norsk jordbruksjord.

Klager finner det vanskelig å se hvordan det skal sikres tilfredsstillende løsninger for kjøreadkomst. Han mener at det i dag er mye trafikk, og at fartsgrense ikke overholdes. Det påstås også at støyvegg ikke er bygget så høy som den skal og at dører i produksjonshallen ofte ikke er lukket, noe som fører til støy., Klager mener at transporten har økt dramatisk og at det er foretatt en stor økning i elementproduksjon etter siste utvidelse av produksjonshallen. Ny utvidelse kan føre til at produksjonen kan mangedobles, og at støy og støv problemene langs Flesjåvegen blir katastrofale., Klager mener boligene har verdiforringelse som følge av planen., Klager mener Finnøy Betong baserer virksomheten på midlertidige dispensasjoner, og at bedriften heller ikke har vegrett.

 

Kommentar fra Finnøy Betong

:,

Punkt 1.

Ut fra SVV håndbok N 100 er det vurdert at trafikkmengden på Flesjåvegen i dag og ved en økning i produksjon og endring i kjøremåte er akseptabel og ihht til SVV sine krav for denne vegtypen Det er foretatt støyvurdering for dagens situasjon. Det er utført tiltak slik at støyfølsom bebyggelse langs Flesjåvegen er ihht til krav i retningslinjer. Bestemmelser i planen setter krav til at støy ikke skal overstige krav i retningslinjer uten at avbøtende tiltak iverksettes.,

Produksjon av betong forgår innendørs, produksjonen genererer derfor ikke støv til omgivelsene. Sand til produksjon hentes på kaien i Steinnesvåg. På tørre dager, kan dette støve noe. Tiltak for å hindre dette er å vanne sanden før utkjøring. Det er lagt fastdekke på Flesjåvegen til kryss mot fv. 602 for å hindre oppvirvling av støv fra bakken.

Punkt 2:

Konsekvensene for landbruk er utredet i planen og vurdert til noe negativt. Det er foreslått avbøtende tiltak som gjør at konsekvensene for landbruket anses som nøytrale. Finnøy Betong drives på godkjente dispensasjoner og tillatelser industriformål og er ikke landbruk. Det er kun for utvidelsen at jordbruksområde berøres.,

Punkt 3

: Finnøy Betong skal følge krav og vilkår som er satt i tillatelser og,

dispensasjoner. Når området reguleres  vil det være bestemmelser i planen og plankartet som er gjeldene.

Punkt 4:

Finnøy Betong driver lovlig i dag - det er ikke et nytt industriområde som skal etableres. En utvidelse av eiendommen og økning i produksjon vil ikke gi store endringer i forhold til dagens situasjon. Produksjon må foregå innendørs, slik at det ikke skal skape støy. Det vil medføre en økning i trafikk, men trafikken vil ikke være større enn det SVV tillater for slike veger, og som også er gjeldende for andre i samme type områder. Finnøy Betong har tillatelse til en produksjon på 20.000 m3 og skal følge dette. Det i planen i tillatelse til en produksjon på inntil 40.000 m3 – en dobling, ikke mangedobling.,

Punkt 5:

Reguleringsplaner skal ikke ta stilling til økonomiske forhold.,

Punkt 6:

Ingen av eiendommene har bruksrett på Flesjåvegen, unntatt Finnøy Betong som har bruksrett over eiendom 15/5. Gårdsbruket 13/8 og Finnøy Betong har brukt denne vegen i over 20 år, og har også vært med å vedlikeholde vegen. I følge loven om «hevd av bruksrett» vil Finnøy Betong ha bruksrett på vegen på lik linje med andre eiendommer som bruker vegen.,

Uttale fra Andreas Hesby, Atle J Landa, Jodhild Hesby Vastveit

Trafikken ved en produksjonsøkning og stengning av kommunal veg vil medføre en firedobling av trafikken og gjøre det uutholdelig for beboere langs Flesjåvegen. Grunneiere av jordbruksområde setter seg mot dette. Den private vegen er ikke bygd for tung trafikk og tilkomst til jorder er blitt forverret med bratte kanter ved at vegen er belagt med betong. De mener det ikke er akseptabelt å regulere et industriområde midt i et jordbruks- og boligområde, da dette vil være en trussel mot  jordbruksinteressene.

Kommentar  fra Finnøy Betong:

Se kommentar til Bjarte Vestbø.

Ved utvidelse av vegen må sidearealer sikres slik at adkomst til jordbruksområdene er tilfredsstillende. Vegen skal senkes for bedre tilpasning til sideareal. Betong fjernes og det skal legges asfaltdekke. Ny overbygning må tåle tungtrafikk.

Uttale fra Bernadette Wensink og Casper Berends

De ønsker ikke bolig på eiendom 13/16, samt at de ønsker at grensen mellom industri og LNF på eiendom 13/8 er som i dag. Det er ønskelig at byggehøyder og støy grense blir regulert i planen, samt at det opprettholdes mulighet å gå over Finnøy Betong sin eiendom.

Kommentar fra Finnøy Betong:

Erstatningsbolig planlegges på eiendom 13/8 og vil ikke ta sikt fra deres eiendom. Traktorveg legges om og rundt eiendom 15/5.

Publisert: