«Slagordet er sammen for folk i Finnøy»

«I det siste har det kommet en del ytringer og meninger i Øyposten om Øyfast som gjør meg skremt», skriver Trygve Hetland i dette innlegget om Øyfast.

«Jeg er faktisk overrasket og skuffet over at det er noen i vår kommune som er så navlebeskuende at de ikke klarer å se helheten for et felles løft for ALLE folk i Finnøy. De jobber faktisk mot en realisering av Øyfast.

Realiteten for noen av oss som bor på øyene er at vi ikke kan pendle til jobb med bil, for vi vet ikke om vi kommer med ferjen på grunn av plassmangel. År etter år er det diskusjon om ferjeruter for å gjøre det best mulig innenfor de rammer som er gitt. Når Rennfast i sin tid ble bygget, fikk vi en langt mer tidkrevende og kostbar vei til Stavanger enn hva vi hadde før da ferjen gikk like til Fiskepiren.  De fleste så likevel at dette var fremtiden. Så kom Finnfast, som var en stor lettelse for alle da vi kun trengte en ferje. Bismaken var at det var forholdsvis dyrt og passere. Det har seg nemlig slik, kjære opprørere, at de aller, aller fleste som kjører gjennom Finnfast fra øyene ikke har elbil. Så sant skal sies så har det kommet noen få de siste to årene. Vi har ikke hatt den samme muligheten som dere med å kjøre gratis, da vi er avhengig i å måtte rekke en ferje i god tid for å komme med. Det er etter meg bekjent nærmere  40% av passeringene gjennom Finnfast som kjører gratis. Hvem har betalt tunellen? Jo, det er i hovedsak øyboere, tungtransport  og næringsliv. Det er nå på høy tid at ALLE er med å bidra. Fra august skal de som kjører Elbil betale halv takst av vanlig personbiltakst. Summen er ikke mer en 42,40 kr per passering. Dette beløpet tror jeg de fleste som har kjørt gratis til nå, kan være med å bidra med i noen få år til fellesskapet for å få til den siste byggeklossen i et prosjekt som startet med Rennfast.

Slik jeg kjenner Finnøybuen er at vi tenker på hverandre. Vi har en dugnadsånd og stå på vilje som de fleste byfolk ville misunne oss. Heldigvis er det bare noen få som jobber mot Øyfast. Min bestefar sa alltid at «heldigvis vokser vede for kvar dag», så kanskje de som jobber mot også stilner etter hvert.

Finansieringen av dette prosjektet er i hovedsak ferjesubsidieringsmidler. Konsulentfirma Nordconsult har laget et forslag som er en realistisk finansieringsmodell for Øyfast. Da må jeg få lov til å ytre at noen av de som har sine egne utregninger på dette i Øyposten kanskje må se på det en gang til (8-10000 passeringer i døgnet.) En skal høre mye før ørene detter av.  Klart at vi alle håper på og ikke måtte trenge en starthjelp fra Finnfast, men om så måtte være, hva så? Vi som virkelig kan kalle oss øyboere og som har betalt deler av både Rennfast og Finnfast inklusiv oppstikk til Talgje, forventer nå litt velvilje tilbake.  En skal huske på at finansieringen av Finnfast ikke hadde kommet i mål om trafikken fra øyene ikke hadde blitt lagt til grunn.

Jeg er glad for at de fleste Finnøybuer har et helhetlig samfunnsmessig overblikk og ikke er kun opptatt av sin egen navle. Det er og har vært bred politisk enighet om å få dette prosjektet realisert. Ordfører Henrik Halleland og Ludvik Skretting som sitter som leder i Øyfast gruppen gjør en utmerket jobb med å følge de politiske vedtak som alle partier har stilt seg bak.

Hilsen en som jobber for ALLE folk i Finnøy.»

Trygve Hetland